Steeds meer bedrijven zien in dat lang niet alle producten of diensten voor iedereen hetzelfde werken. Oplossingen op maat zijn voor hen veel rendabeler. Toch zijn er sectoren die de kracht van maatwerkoplossingen nog niet helemaal omarmen. Waar komt deze terughoudendheid vandaan? We vertellen het hier.
Als we de grote softwareleveranciers moeten geloven, is één integraal platform het beste voor iedereen. Zij verkopen hun diensten en service dan ook vaak met behulp van totaalpakketten. Denk voor kantooromgevingen aan Google Workspace of Microsoft Office of bedrijfsbreed aan ERP-pakketten. En dat lijkt geen gekke gedachte: alle diensten met één aankoop in huis. Maar met deze pakketten koop je ook onderdelen die je nooit gebruikt of ontbreken er juist voor jou specifieke functionaliteiten. In dat laatste geval wordt al snel gesproken over ‘workarounds’ - een door gebruikers bedachte oplossing waarmee om een systeem heen gewerkt kan worden. Maar dat is vaak omslachtig en vooral onnodig. Met een pakket op maat voorkom je deze omwegen én behoud je jouw eigen identiteit.
Werkwijze als identiteit
Voor softwareoplossingen in de zakelijke markt geldt steeds vaker dat een standaardpakket niet (meer) altijd de beste oplossing is. Ondernemingen willen hun klanten en opdrachtgevers op unieke wijze benaderen. Zo kan het beheren van klanten in een standaard Customer Relation Management-systeem (denk aan Salesforce, Pegasystems of Oracle) niet goed aansluiten op de eigen unieke werkwijze waar klanten op rekenen. Je dient je namelijk aan te passen aan de standaarden van de gekozen oplossing met als (mogelijk) resultaat: verlies van je eigen identiteit, je kwaliteit van service of erger nog verlies van klanten.
Maatwerk als oplossing
Tijden veranderen, en maatwerk wordt steeds belangrijker. En dat besef dringt nu ook bij steeds meer door bij de middelgrote- tot grote ondernemingen. Zij kiezen ervoor om uit te gaan van hun eigen kracht. Eigen normen, waarden en bedrijfsfilosofie waar hun klanten ze op beoordelen én de klanten voor terugkomen. Dus past een standaardoplossing niet helemaal bij hun visie, vragen de aanpassingen in de standaardoplossing een veel te hoge terugkerende investering, dan zoeken ze een oplossing op maat. Een oplossing die ondersteunt, aansluit op de wensen en eisen. Kortom één product waar geen dure aanpassingen- of workarounds voor nodig zijn. Dan heb je het over maatwerk.
Software op maat
Maatwerk software kan op verschillende vlakken meerwaarde bieden. Waar die meerwaarde zit en of het voor het voor jouw bedrijf werkt, is gemakkelijk te onderzoeken. Voor elk proces kan getoetst worden waar die meerwaarde zit. Snellere reacties? Kortere levertijden? Efficiëntie in processen en dus kostenbesparing? Of misschien wel het vergroten van de klanttevredenheid? Software dat speciaal voor jouw bedrijfsdoelen is ontwikkeld en ingericht naar jouw bedrijfsvisie werkt voor jou het best. En je klanten weten daarbij precies wat ze kunnen verwachten.
Advies op maat
Bij MSML ontwikkelen we deze software op maat, speciaal ingericht naar jouw wensen en doelen. Door in gesprek te gaan, goed te luisteren, de eindgebruikers erbij te betrekken en door samen jouw verhaal op papier te zetten, komen we erachter wat jouw ultieme wens is en hoe een product op maat daarbij helpt.
Neem contact op
Heb je een idee, wil je er eens over sparren of horen op welke manier wij voor onze partners al maatwerk hebben gerealiseerd? Wij helpen je graag!