Softwarebedrijf 'lieveling' Unilever

Door Friso Terpstra - 10 January 2018

Unilever dankt de eind 2017 gewonnen titel 'Beste Buitendienst van Nederland' voor een belangrijk deel aan een clubje jonge, ambitieuze softwarespecialisten die onder de naam MSML in Deventer flink aan de weg timmeren.  

In zijn 'glazen huis' op de negende verdieping van de gerenoveerde Leeuwenbrug naast het NS-station in Deventer vertelt de 28-jarige algemeen directeur Marcel Letink (ML) over de succesvolle samenwerking met Unilever. En over de flinke groeispurt die het door hem en Mike Schoneveld (MS) gerunde softwarebedrijf MSML doormaakt. Schoneveld (28) is de hoofdprogrammeur.

Kwaliteit

De ontwikkeling eind 2015 van een volgens Letink klein android-appje voor Unilever heeft de poort tot een verdere samenwerking opengezet. In het tweede deel van 2016 kreeg het Deventer bedrijf de opdracht voor Unilever Nederland apps te ontwikkelen die bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van de buitendienst. Onder de zogeheten field sales-afdeling vallen onder anderen senior managers, junior managers en retail schapspecialisten.

Met de door MSML ontwikkelde mobiele apps en een webapplicatie kunnen senior managers bijvoorbeeld precies zien hoe klanten er voor staan qua Unilever-producten en welke verbeteringen mogelijk zijn. Zij kunnen verder efficiënt folderacties evalueren en optimaliseren en op elk gewenst moment verkoopresultaten bekijken.

Binnen Unilever Nederland maken circa 150 buitendienstmedewerkers dankbaar gebruik van de MSML-applicaties. Deze digitale hulpmiddelen hebben er mede toegeleid dat Unilever eind 2017 de prijs voor 'Beste Buitendienst van Nederland' won. Daarmee liet het concern bijvoorbeeld Grolsch, Heineken en Friesland Campina achter zich. Marcel Letink: ,,Vanuit Unilever zijn ze heel lovend over ons. Wij mogen ons preferred supplier (voorkeursleverancier, RH) noemen. We merken dat deze status het binnenhalen van opdrachten bij andere klanten vergemakkelijkt.''

Het ondernemersavontuur van oud-Lochemer Letink en oud-Harfsenaar Schoneveld begint medio 2012 met de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Op een zolderkamer besteden zij, een dag per week, aan het bouwen van websites voor kleine zelfstandigen en particulieren. Hun intentie is applicaties te gaan maken. Eind 2013 halen de twee de eerste fatsoenlijke applicatie-opdracht binnen: het doorontwikkelen van Piggy. Dit is een digitale klantenkaart die geldig is bij aangesloten winkels en bedrijven in Nederland. De app heeft ruim 800.000 gebruikers.

Politiebureau

Het succes van Piggy stelt Letink en Schoneveld in staat een pand naast het politiebureau in Lochem te betrekken. In 2015 en 2016 boeken zij succes met een app voor Ampart, een internationale organisatie van in pelsdieren gespecialiseerde dierenartsen, en met de app FestiFinder bedoeld voor het makkelijk vinden van muziekevenementen.

De oprichters van het bedrijf zijn zich sinds begin 2016 volledig gaan richten op webapplicaties en mobiele applicaties. Dat jaar verhuist MSML naar de Münsterstraat in Deventer. In september 2017 volgt de verhuizing naar de Leeuwenbrug. ,,We zijn heel enthousiast over de ruimte. Het was wel een stap van een relatief kleine en goedkope ruimte naar deze duurdere hotspot in Deventer'', zegt Letink. ,,Wij wilden een innovatieve omgeving creëren en zijn ambitieus genoeg om hier verder te groeien.'' MSML telt zes vaste - nummer zeven is in aantocht - en een stagiair. De leeftijd varieert van 17 tot en met 29 jaar.

Dit is een repost van het artikel 'Softwarebedrijf 'lieveling' Unilever', zoals gepubliceerd in de Stentor, 10-01-2018.

Friso Terpstra, Marketing Product Specialist
Friso Terpstra
Marketing Product Specialist

Bij MSML staan we voor je klaar.

Kan jouw organisatie ook slimmer, sneller of efficiënter werken?